توليد محتواي سايت خبري كاملا متفاوت با ديگر سايت هاست، البته اصول اصلي آن تفاوت چنداني ندارد. در سايت خبري لازم است كه ما بدانيم بايد محتواي خبري كه توليد مي كنيم به گونه اي باشد، كه توجه علاقمندان به خبر را به خود جلب كنند. وقتي به وبسايتتان مراجعه مي كنند تصور اين را داشته باشند كه به يك مرجع رسمي و بزرگ خبري ورود پيدا كرده اند، كه مي توان از صحت اخبار آن اطمينان بيشتري پيدا كرد.
خلاصه فعاليت سايت هاي خبري
خبر پر ارزشترين كالاي روز است و نقش خبرسازان در دنياي امـروز بـسيار بـا اهميـت اسـت. خبـر گزارشي از واقعيت هاست ولي هر واقعيتي را نميتوان خبـر ناميـد، خبـر الزامـاً گـزارش رويـدادهاي جاري (تازه) نيست.
ممكن است حوادثي كه سالها قبـل اتفاق افتاده، بـا پيدا شـدن اطلاعـات تـازه ارزش خبري پيدا كند. گاهي خبر رويدادي است كه قرار است اتفاق بيفتد اما هنوز رخ نداده است. روابط عمومي ها يكي از منابع توليد خبـر در سـازمان هـستند.
رسـالت روابـط عمـومي در سـازمان جستجوي اطلاعات و اخبار و انتقال آن به مخاطبان است، مهمتـرين مرحلـه در فرآينـد تهيـه خبـر شناخت خبر است. كه بدون شك وظيفه كارشناس روابط عمومي است و بـه مهـارت فـردي و ذاتـي خبرنگار مربوط است. به گونه اي كه چگونگي و شيوه نگارش خبر يك نـوع مهـارت علمـي و تجربـي محسوب مي شود.
اصولي كه بايد در توليد محتواي سايت خبري رعايت كنيد
در ادامه با مهمترين اصول توليد محتوا در سايت خبري آشنا خواهيم شد با ما همراه باشيد.
۱- درستي محتواي خبر
دادن اطلاعات درست به مخاطبان از وظايف مهـم رسـانه هـاي خبـري اسـت و اطمينـان از درسـتي مطالب از ضروريات حرفه روزنامه نگاري است. بايد رويداد آنطور كه هست ارائه شود نه آن طور كه خبرنگار مايل است اتفاق افتـاده باشـد. انتـشار محتواي خبري نادرست درباره اشخاص حقيقي يا حقوقي، خبرنگار و مؤسسه خبري را بـا مـشكلات قـانوني روبرو مي كند و سبب از بين رفتن اعتماد مخاطبان مي شود.
۲- روشني خبر
صراحت لهجه و روشني نوشتاري خبرنگار، از ويژگي هاي مهم اين حرفه است. اگر اطلاعـات بـه زبـان ساده، رسا و روشن بيان نشود، در جلب مخاطب موفق نمي شود و قابل درك نخواهـد بـود.
بـه كـاربردن اصطلاحات پزشكي، فني و حقوقي بايد طوري باشد كه براي همه قابل فهم و درك باشد. اگرچـه، زمان يكي از عوامل پرفشار در كار تهيه خبر است، اما اين عامل نبايد مانع تهيه خبر صحيح و صريح باشد.
يكي از دلايل ابهام محتواي خبري درك ناقص خبرنگار از رويداد است، لذا به منظـور رفـع ايـن مـشكل خبرنگار بايد همواره مطالعه داشته و اطلاعات خود را به روز نمايد.
۳- جامعيت خبر
خبر در حين انتشار بايد به سوالات بوجود آمده در ذهن مخاطـب پاسـخ دهـد. اسـتفاده ازاطلاعات آرشيوي و اشاره به سابقۀ خبر به جامعيت خبر كمك مي كند تا خبر جامع و كاملي بوجـود آيد.
۴- ارزش هاي خبري
جهان امروز با وسعت و شكل پيچيده خود هر روز شاهد هزاران جريان سياسي – اجتماعي– اقتصادي و … است، كه بدون شك امكان انتقال همه اين وقايع وجود نخواهد داشت. معيارهايي كه به تنهايي يا گاهي با تركيب يكـديگر، يـك رويـداد را پديـد مـي آورنـد و در ماهيت خود رويداد وجود دارند، ارزش هاي خبري ناميده مي شوند.
ارزشهاي خبري عبارتند از:
۱ -دربرگيري (فراگيري)
۲ -شهرت
۳ -برخوردها، اختلافها، درگيريها، منازعه ها
۴ -استثناءها، شگفتنيها
۵ -بزرگي و فراواني تعداد و مقدار
۶ -مجاورت
۷ -زمان يا تازگي رويداد
يكي از وظايف كارشناسان تهيه خبر در روابط عمومي ها شـناخت ارزش هاي خبـري پنهان در خبـر است، كه ضمن كمك در شناسايي خبر به عنوان معيار ارزشگذاري هم مـورد اسـتفاده قـرار مي گيرد.
منبع: توليد محتوا خبري چيست